キャラクタの皮膚変形など、柔軟物体の変形アニメーションの生成で広く用いられている線形ブレンドスキニングの品質を改善する手法。補助骨(Helper Bone)と呼ばれる仮想的な骨格の構造とその動きを、多数の例示データを用いて自動的に推定します。たとえば、筋肉シミュレーションなどの複雑で高負荷な計算による皮膚変形を、補助骨の運動によって高速にエミュレーションすることが可能になります。
Helper bone system has been widely used in real-time applications to synthesize high-quality skin deformation with linear blend skinning. We propose a method for building helper bone rigs using examples. The capability of our system is demonstrated by synthesizing stylized skin deformations, including jiggling of flesh, in real-time.
- Publications
- Tomohiko Mukai, Transformation Constraints Using Approximate Spherical Regression, Journal of Computer Graphics Techniques (JCGT), vol. 11, no. 3, pp.1-21, 2022.7.
- 向井智彦, 岩本 尚也, 二段階スキニング分解による頂点アニメーションの近似, Visual Computing 2021, Paper 35, 2021.09.
- Fumiya Naria and Tomohiko Mukai, Locality-Aware Skinning Decomposition Using Model-Dependent Mesh Clustering, Advances in Computer Graphics (CGI 2020), pp.46-58, 2020.10.
- Tomohiko Mukai, Sampling-based Rig Conversion into Non-rigid Helper Bones, Proceedings of the ACM on Computer Graphics and Interactive Techniques, Vol. 1, Issue. 1, 13:1–13:17, 2018.7. (I3D 2018)
- Tomohiko Mukai and Shigeru Kuriyama, Efficient Dynamic Skinning with Low-Rank Helper Bone Controllers, ACM Transactions on graphics, Vol.35, Issue.4, pp.36:1-36:11, 2016.7. (SIGGRAPH 2016)
- 向井智彦, 線形ブレンドスキニングのための例示ベース補助骨リグ構築, 情報処理学会論文誌, Vol.56, No.11, pp.2141-2150, 2015.11. (情報処理学会論文誌ジャーナル/JIP特選論文,情報処理学会2016年度論文賞)
- Tomohiko Mukai, Building Helper Bone Rigs from Examples, Proceedings of ACM SIGGRAPH Symposium on Interactive 3D Graphics and Games, pp.77-84, 2015.2.
- 向井智彦,線形ブレンドスキニングにおける補助骨の姿勢最適化,情報処理学会グラフィクスとCAD研究報告, 2014-CG-157(1), pp.1-6,2014.11. (優秀研究発表賞,山下記念研究賞)
- Talks
- 向井 智彦, Sampling-based Rig Conversion into Non-rigid Helper Bones, Visual Computing 2019, 2019.6.
- 向井智彦, 参照データを用いた補助骨リグの自動構築に向けた研究紹介, Computer Animation Open Course – Rig and Tools –, 2016.7.
- 向井智彦, 栗山繁, 低ランク補助骨制御器を用いた効率的な動的スキニング, Visual Computing/グラフィクスとCAD合同シンポジウム 2016, 2016.6. (招待講演)
- Videos
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