Multilinear Motion Synthesis

モーションブレンドの品質と計算量に関するLOD制御技術。モーションブレンドのサンプルデータを3次元(関節,時間,スタイル)テンソルとして表現し、高階テンソル近似法を通じてデータセットの主成分を抽出します。対象キャラクタの重要度に応じて主成分の抽出量を増減することで、補間計算の品質と計算量のトレードオフを自動的に制御します。

We propose a level-of-detail control method of motion synthesis with a multilinear model. Our method first extracts a small number of principal components of motion samples by analyzing three-mode correlations among joints, time, and samples using tensor decomposition. A new motion is synthesized by interpolating the reduced components, where the prediction accuracy of the resulting motion is controlled by adaptively decreasing the data dimensionality.

Publications
  • 向井智彦, 栗山繁, テンソル近似を用いた動作補間の多重解像度制御, 電子情報通信学会論文誌,Vol.J91-D, No.12, pp.2973-2982, 2008.
  • Tomohiko Mukai and Shigeru Kuriyama, Multilinear Motion Synthesis with Level of Detail Controls, Proceedings of 15th Pacific Conference on Computer Graphics and Applications, pp.9-17, 2007. [web] [pdf] [movie]
  • Tomohiko Mukai and Shigeru Kuriyama, Multilinear Motion Synthesis Using Geostatistics, ACM SIGGRAPH/Eurographics Symposium on Computer Animation 2006, Posters and Demos, pp.21-22, 2006. [web] [pdf]
  • 向井智彦,栗山繁,多重線形解析を用いた動作補間,Visual Computing/グラフィクスとCAD合同シンポジウム 2006, pp.53-58, 2006.