Admission Policy

注:本ページ記載内容を理解していないと考えられる問い合わせには返答しません。

NOTE: We will NOT reply to your email if we decide that you have not read this page.

 

日本出身学生向け (for Japanese student)

研究室配属に向けて

当研究室ではコンピュータグラフィックスをはじめとするコンピュテーショナルデザイン、ビデオゲームなどのインタラクティブデジタルコンテンツ制作、および関連分野における諸問題に対し、科学的・工学的観点から研究を行っています。研究目標は,ソフトウェア開発や計算アルゴリズム研究を通じて次世代のデザインの開拓に貢献することです。こうした研究を円滑に行うために、学生の皆さんには研究に対する高いモチベーションを持つことはもちろん、配属後のトレーニングを通じて次に挙げるようなスキルを高めることを期待します。

最重要スキル

  • テクニカルライティング
  • テクニカルプレゼンテーション
  • テクニカルコミュニケーション

重要スキル

  • C/C++やC#、Python、Java、Javascript、etc…などのプログラミング言語の知識と経験
  • 数学的素養、特に幾何学、線形代数、および統計学への関心・知識

望ましいスキル

  • 3次元CGソフトウェアの知識とプログラミング経験(DCCツールやゲームエンジンなど)

大学院生

当研究室は東京都立大学大学院システムデザイン研究科インダストリアルアート学域に所属しています。当研究室に大学院生として配属されるためには、大学院入試に合格したうえで同学域に入学する必要があります。入試に関しての詳しい情報は入試案内を確認して下さい。

出願にあたっては必ず事前にメールにて相談し、当研究室配属の内諾を得る必要があります。特に他大学や高専専攻科から当大学院への進学を希望する場合には、出願書類提出の前に必ず研究室訪問および面談(遠方等の理由で難しい場合はzoom等の遠隔対話)を通じて、出願の動機や意思を確認させてもらいますので、早めにコンタクトをとって下さい。

なお、当研究室は芸術工学系の学科に所属していますが、情報科学系のスキルを多分に要求します。情報系学部および高専専攻科の学生、そして情報技術に強い関心を持っている芸術系学部の学生の応募も歓迎しますので、まずは気軽に問い合わせて下さい。ただし、募集要項に記載のとおり、出願にあたってはポートフォリオの提出が求められるとともに、小論文試験を通じてインダストリアルアート学域所属学生としての適性が問われます。非デザイン系学部からの進学を希望される方は、これらを強く念頭に置いて検討することを勧めます。

For international students

Motivation and suitability

We are conducting researches on computational design, computer graphics, and related field, from a scientific and engineering perspective. Our goal is to contribute to the next-generation content design by providing useful computational algorithms and software. We expect students to develop the following skills in addition to the high motivation to do the research.

Required skills

  • Technical writing
  • Technical presentation
  • Technical communication

Expected skill

  • ability of daily Japanese conversations or strong intentions of studying Japanese (applicants prefer to have JLPT N1)
  • knowledge of C/C++, C#, and/or Python programming language
  • mathematical skills, especially geometry, linear algebra, and statistics

Good to have

  • knowledge of computer graphics technology (theory and practice)
  • knowledge of DCC tools, such as Maya, Blender, UE and Unity

Graduate students

Our laboratory is a part of the Department of Industrial Art, Graduate School of Systems Design, Tokyo Metropolitan University. To become our lab member as a graduate student, you must enroll in the official graduate program. You have to pass the entrance exam (also see FAQ page). Although there is no Japanese Language test in the exam, we strongly encourage students to have enough skill in Japanese (especially speaking and reading) because our department has a few classes taught in English.

If you decide to take the entrance exam, please contact us via e-mail with your CV and your research proposal before you send the official application to the university.

Research students

We basically do NOT accept Research Student at this moment, except for the following three cases:

  • student who has passed the entrance exam of our department
  • student who is strongly recommended by an expert/researcher who we know
  • student who has strong math and programming skills that can be demonstrated by your portfolio and/or via activities on social media, such as GitHub, YouTube, and so on.

Please contact us via email with your CV and your portfolio if you would like to join us as a research student.